• Категорія запису:Без категорії

Раніше, в часи СРСР виконуючи рішення партійних і радянських органів, органи народного , освіти спільно з райкомами ЛКСМБ, заготівельними організації споживкооперації проводили велику роботу по залученню школярів до кролівництву.

форми
роботи учнів з кроликами були різні. Розведення тварин і школах і вдома дозволяло успішно вирішувати спільні для звичайної педагогіки питання виховного та пізнавального характеру. Вважають, ярмо кролівництво є найбільш доступною формою трудового виховання школярів. Захоплення кролівництвом впливає і на вибір учнями сільськогосподарських спеціальностей.

Робота з кроликами виховує у дітей почуття відповідальності й обов\’язку привчає їх до організованості і порядку, розвиває винахідливість при облаштуванні та ремонті клітин, дозволяє відчувати реальний результат від своїх творчих знахідок.

До початку 1981 р. понад 2400 сільських восьмирічних і середніх загальноосвітніх шкіл та шкіл-інтернатів створили куточки кроликів, в основному з 5 7 самок Щороку вони вирощують кілька десятків тисяч голів молодняку, мпирии реалізують населенню для подальшого відтворення, а також продають заготівельним організаціям. Значна частина дієтичного м\’яса, одержаного від тварин, використовується шкільними їдальнями для приготування гарячих страв.

Велику допомогу школам у створенні та організації роботи в куточках надають станції юннатів. Вони розсилають методичні вказівки по утриманню, годівлі тварин, організовують опытническую роботу.

Цікавий досвід по залученню школярів до кролівництву накопичений в Цуденишекой середній школі Ошмянського району. Тут ще в 1970 р. був побудований крільчатник, в якому щорічно отримують і вирощують до 100 голів молодняку, виручка від їх реалізації становить 500 600 руб. З чого ж почали в цій школі? З організації гуртка юних кролівників, яким керує вчитель біології Микола Васильович Плотніков. Тут були зроблені доповіді на різні кролиководческие теми, побудовані клітки для утримання кроликів, ведеться постійна робота по годівлі і розведення тварин. Заготконтора райспоживспілки продала школі 6 кролематок і 2 самця. І тепер вона щорічно частину вирощеного молодняку передає населенню для подальшого відтворення, а інше поголів\’я продає заготконторе. За гарну роботу на крольчатнике школярі заохочуються, їм також безкоштовно відпускається молодняк для домашніх ферм.

У літній період з юннатів створюється ланка з 1012 осіб для обслуговування шкільного кролятника. Хлопці із задоволенням стежать за порядком на крольчатнике, годують, напувають тварин, чистять клітки. Велика увага приділяється і опытнической роботі на крольчатнике. Так, за завданням Вчених проводили дослід але тему: Порівняльне вивчення кроленят після відсадження. В результаті спостережень за тваринами контрольної та дослідної груп школярам вдалося встановити, що молодняк, який отримував тільки зелений корм, відставав у рості від кроленят, яким згодовували не тільки траву, але і концентрати, в довжину на 6 см, висоту 2 см, а в приростена 150 м в місяць. Кролики дослідної групи (їм давали зелений корм і концентрати) не хворіли, шерсть у них була гладкою, блискучою. Учні отримують практичну можливість експериментувати, пишаються тим, що виконують завдання вчених.

Створені крільчатники і досягнуті добрі результати і в школах. Слід зазначити, що зелені корми (конюшина з тимофеевко вика з вівсом та ін) хлопці вирощують, як правило, на пришкольно \’ ділянці. При цьому вони проходять практику по рослинництву. Закріплюються знання з ботаніки, так як з ранньої весни до пізньої осені вони ведуть збір дикорослих травлопуха, полину, кропиви, деревію, боз щевика та ін.

У виготовленні клітин школам надають допомогу шефи промкомбинаты, ліспромгоспи, радгоспи, колгоспи, райспоживспілки. Останні забезпечують школи племінними кроликами, кресленнями клітин, металевою сіткою та іншими матеріалами для їх виготовлення, а також комбікормом. У багатьох випадках племінних тварин райспоживспілки передають школам без оплати, на договірних засадах з відшкодуванням у подальшому їх вартості при реалізації отриманої продукції.

Необхідно мати на увазі, що вирощувати молодняк кролів на пришкільних куточках економічно виправдано тільки до 130-денного віку, тому його треба своєчасно продавати заготов будівельним організаціям, іншим школам або населенню. Багато шкіл вирощують молодняк тільки до відлучення від самок, тобто до півторамісячного віку, а потім роздають дітям для дорощування на дому. Протягом року від цих тварин отримують значний приплід. Гроші за реалізовані кроликів отримує сім\’я учня; а школі пред\’являються для обліку лише квитанції за здані кроликів. Таким чином, батьки хлопців матеріально зацікавлені в розведенні кроликів на дому.

Якщо у деяких учнів вдома ніде утримувати кроликів, школи практикують колективне дорощування тварин тими хлопцями, у яких є для цього умови. Така форма організації роботи зближує школярів, привчає їх до спільної праці.

Роздача кроликів учням має велике значення і для розвитку кролівництва в сільських населених пунктах, так як в таких випадках школи виступають в якості розсадників цих тварин.

Робота з кроликами в школі носить характер гурткових занять протягом року. Можна також організувати шефство над колгоспними або совхозными фермами.

План роботи по кролівництву намічається вчителем біології, обговорюється на зборах гуртка, а потім затверджується на педраді. В план роботи гуртка юних кролівників включаються теми: Значення кролівництва. Біологічні особливості та господарські ознаки кроликів. Основні породи та їх характеристика, Санітарно-гігієнічні вимоги до утримання кроликів. Пристрій клітини, чистка та дезінфекція клітини. Профілактика захворювань тварин, Види кормів і підготовка їх до згодовування. Складання кормових раціонів. Режим годування, Розмноження кроликів. Підготовка гнізда до окролу. Догляд за самицями після окролу, Вирощування кроленят від окролу і до відлучення від самки, Догляд за кроленят після відлучення від самки, Догляд за кроликами і проведення дослідів над ними у відповідності з планами.

У гурток записують учнів, які цікавляться вирощуванням кроликів. На першому організаційному занятті вчитель знайомить із завданнями гуртка, обирається актив: голова і секретар гуртка, завідуючий господарською частиною і ланки на чолі з ланковими. Голова про-

Еодит зібрання гуртка, секретар веде щоденник роботи юннатів і отмелет відвідуване! ь. Завідувач господарською частиною з допомогою вчителя \’біології дбає про забезпечення кроликів кормами, про придбання інвентарю. За ланками закріплюють групи дорослих кроликів або молодих кроленят. Ланки ведуть опытническую роботу, первинний облік, зазначаючи номер кожної тварини, його породу, час народження, живу масу при народженні і через кожні 10 днів.

Вранці за кроликами доглядають учні, які займаються у другу зміну, а ввечері ті, які навчаються в першу зміну.

Встановлюють строгий розпорядок дня і обов\’язки чергових. Наприклад, перша зміна чергових працює з 12 до 14 год, друга з 18 год 30 хв до 19 год 30 хв. Крім того, друга зміна чергових школярів приходить на ферму вранці, за півгодини до початку уроків, щоб роздати кроликам ранкову порцію корму.

На клітинах слід вивішувати трафаретки, на яких вказують прізвища хлопців, які доглядають за даними тваринами.

Опытническая робота в шкільних куточках отримала широке поширення. Вона дає можливість вивчати досягнення зоотехнічної науки, учні отримують навички дослідницької роботи. Вченими науково-дослідних сільськогосподарських і біологічних інститутів для учнів старших класів, запропоновано кілька тем: Порівняльна оцінка лучно-пасовищних злакових трав по збору зеленої маси і впливу на ріст кроликів; Вплив харчового раціону на індивідуальний розвиток тварин; Порівняльне вивчення розвитку кроленят після відсадження; З\’ясування впливу світла на розвиток, поведінку і линьку кроленят.

Обов\’язковою умовою опытнической роботи є ведення щоденника, в якому юннати записують спостереження за кроликами, результати їх зважування, вимірювання і т. д.

Доцільно, щоб заготконтори райспоживспілок (райст) щорічно укладали зі школами договори на забезпечення їх кроликами, комбікормом, металевою сіткою та іншими матеріалами для виготовлення кліток, а також на повну купівлю виробленої ними продукції кролівництва (живих кроликів і шкурок).